Een leerling scheldt mij uit voor ‘kutjuf’. Wat moet ik doen? 

Een leerling scheldt je niet uit. Hij scheldt zichzelf uit. Hij heeft ‘vervelende indrukken’ opgedaan die hij ‘vervelend uitdrukt’. Hij laat zien en horen dat het niet goed met hem gaat. Je bent geen kutjuf. Dus het kan niet over jou gaan. Vaak heb je geen idee wat je precies hebt getriggerd of wat de ervaringen van de leerlingen zijn geweest, van waaruit het reageert. Maar zeker is: de leerling voelt zich in die situatie niet oké! Als een vriend van jou het niet goed maakt, vraag je intuïtief: wat kan ik voor je doen? In die vriendschap zijn de codes afgestemd. Als leraar wordt je uitgedaagd om de code ook af te stemmen met je leerlingen. Daarbij is het van belang dat jij je realiseert dat gedrag de expressie is, die voortkomt uit impressies. Dan kun je als een kind scheldt, je realiseren dat het geen raad weet met de situatie. Je kunt dan - zoals bij een vriend - zeggen: ik hoor dat het niet goed gaat; wat kan ik voor je doen? Probeer het maar eens. En bepaal dan later maar of je nog iets wilt zeggen over het schelden zelf.