Spreuken

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Hé leraar… wat wil jij later worden?

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.

De klas is geen wachtkamer.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Volgers verdienen leiders die dienen.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Ze meten wat ze willen weten.

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Verbeter de wereld… BEGIN!

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Je kunt niet niet communiceren.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Vóór regen komt zonneschijn.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Als we de richting hebben, maken we de route.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.