Spreuken

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

Als we de richting hebben, maken we de route.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Vóór regen komt zonneschijn.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Volgers verdienen leiders die dienen.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

De klas is geen wachtkamer.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Hé leraar… wat wil jij later worden?

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Je kunt niet niet communiceren.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Ze meten wat ze willen weten.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.