Ik erger me aan een leerling. Hij doet steeds iets wat ik vervelend vind.
Je kunt je niet ergeren aan een leerling als je vrij en ontspannen voor de klas staat. Een leerling is wel de mogelijkheid om je te irriteren. Het maakt uit of je denkt: wat vervelend dat deze leerling dit doet, óf: wat vervelend dat deze leerling zo moet laten merken dat het niet goed met hem gaat. Je zou kunnen zeggen dat leerlingen bij jou soms een knopje vinden waar je ‘niet helemaal vrij bent’. Er is dus iets dat steeds gebeurt, terwijl het je elke keer overvalt.
Je kunt dat veranderen door het gedrag van de leerling te voorspellen. Je kunt tegen zo’n leerling bijvoorbeeld zeggen: “Ik begin zo meteen met de les en meestal begin jij er dan meteen tussendoor te praten. Ik vraag je om dat vandaag niet te doen”. En dan begin je met de les. Het kind is daardoor even in de war. Het moet in een seconde kiezen of hij gaat doen wat hij altijd deed of dat hij gaat doen wat jij vroeg. Je hebt zijn reflex even ontregelt én je hebt hem laten weten dat je hem goed kent. Probeer het maar en kijk wat er gebeurt. Verwacht geen wonderen, maar voel dat jij meer controle hebt en minder irritatie.
Ik erger me aan een leerling. Hij doet steeds iets wat ik vervelend vind.
Rapporteer
Er is een probleem opgetreden bij het rapporteren van dit bericht.
Bloklid?
Bevestig dat je dit lid wilt blokkeren.
Dat zul je niet meer kunnen:
Zie geblokkeerde berichten van leden
Vermeld dit lid in je berichten
Nodig dit lid uit voor groepen
Bericht dit lid
Voeg dit lid toe als verbinding
Let op:
Deze actie verwijdert dit lid ook uit je connecties en stuurt een rapport naar de sitebeheerder.
Dit proces kan enkele minuten duren.