De leerlingen zijn niet gemotiveerd. Hoe krijg ik ze in de leerstand?

Kinderen zijn van nature intrinsiek gemotiveerd om te leren, vanaf de eerste dag. Uiteraard kun je niet altijd alle kinderen op hetzelfde moment gemotiveerd aan dezelfde taak krijgen. Elk kind heeft zijn eigen talenten en voorkeuren. Helaas zijn door de vroege selecties in het onderwijs al veel kinderen bij verschillende vakken afgehaakt. De meest betrokkenheidsverhogende factor is leerlingen-initiatief. Dat betekent dat kinderen gemotiveerder worden naarmate ze meer inspraak hebben over de inhoud, de vorm en de duur van hun taken. Daag kinderen uit om zelf keuzes te maken. Bijvoorbeeld over: waar ze zitten, met wie, in welke volgorde ze hun werk maken, etc. Van cruciaal belang is dat kinderen alleen die keuzevrijheid krijgen als ze er ook verantwoordelijkheid voor nemen. De kinderen die meer vrijheid krijgen, zijn gemotiveerder aan het werk. De kinderen die die vrijheid ook willen, zijn gemotiveerder om dat ook te mogen. Deze ‘pedagogische differentiatie’ zorgt ervoor dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn handelen. Je hebt daardoor steeds meer tijd en een beter zicht op wat leerlingen echt van jou nodig hebben.