Eigenlijk willen we als school van de methodes en de toetsen af. Maar hoe?
Er wordt te veel en te vroeg getoetst. Toch wil je kinderen ook volgen in hun ontwikkeling. En voor een goede ontwikkeling is het geenszins noodzakelijk om methodisch te werken.
Toch kun je pas iets loslaten als je iets vasthebt.
Met andere woorden: om minder gebonden te werken, moet je beter voorbereid zijn. Je moet de leerstof/kerndoelen doorgronden en didactisch precies weten hoe je wilt werken. Je moet de ontwikkelingspsychologie beheersen. En relationeel sterk zijn om pedagogisch te kunnen differentiëren.
Goede relaties zijn voorwaardelijk, maar dienen om kinderen uit te dagen om zich optimaal te ontwikkelen.
Een tip is: vraag je in het geval van de toetsen af welke sowieso weg mogen, welke door iedereen afgenomen móeten worden omdat je anders het zicht verliest en welke door individuele leraren nog worden ingezet omdat zij dat nodig hebben.
Communiceer dit mét je beeld van hoe kinderen zich ontwikkelen altijd in alle openheid naar de kinderen en de ouders.
Eigenlijk willen we als school van de methodes en de toetsen af. Maar hoe?
Rapporteer
Er is een probleem opgetreden bij het rapporteren van dit bericht.
Bloklid?
Bevestig dat je dit lid wilt blokkeren.
Dat zul je niet meer kunnen:
Zie geblokkeerde berichten van leden
Vermeld dit lid in je berichten
Nodig dit lid uit voor groepen
Bericht dit lid
Voeg dit lid toe als verbinding
Let op:
Deze actie verwijdert dit lid ook uit je connecties en stuurt een rapport naar de sitebeheerder.
Dit proces kan enkele minuten duren.