Eigenlijk willen we als school van de methodes en de toetsen af. Maar hoe?

Er wordt te veel en te vroeg getoetst. Toch wil je kinderen ook volgen in hun ontwikkeling. En voor een goede ontwikkeling is het geenszins noodzakelijk om methodisch te werken. Toch kun je pas iets loslaten als je iets vasthebt. Met andere woorden: om minder gebonden te werken, moet je beter voorbereid zijn. Je moet de leerstof/kerndoelen doorgronden en didactisch precies weten hoe je wilt werken. Je moet de ontwikkelingspsychologie beheersen. En relationeel sterk zijn om pedagogisch te kunnen differentiëren. Goede relaties zijn voorwaardelijk, maar dienen om kinderen uit te dagen om zich optimaal te ontwikkelen. Een tip is: vraag je in het geval van de toetsen af welke sowieso weg mogen, welke door iedereen afgenomen móeten worden omdat je anders het zicht verliest en welke door individuele leraren nog worden ingezet omdat zij dat nodig hebben. Communiceer dit mét je beeld van hoe kinderen zich ontwikkelen altijd in alle openheid naar de kinderen en de ouders.