Relationele verbondenheid ontstaat, daar waar de leraar zichzelf laat zien en zijn leerlingen de mogelijkheid geeft dat ook te doen; waar de leraar ruimte neemt en geeft. Uit verbonden relaties spreekt wederzijds respect en vertrouwen. Een leraar die zichzelf respecteert, kan respect geven. Een leraar die zichzelf vertrouwt, kan vertrouwen geven. Verbondenheid is geen bijproduct. Het is cruciaal. De gevolgen van buitensluiten en uitval zijn genoegzaam bekend.
Kinderen die niet verbonden raken met zichzelf, kunnen zichzelf beschadigen.
Kinderen die niet verbonden raken met anderen, kunnen anderen beschadigen.
Kinderen die niet verbonden raken met de wereld, kunnen de wereld beschadigen.
Er is veel nodig om goede relaties tot stand te brengen en te onderhouden. Er is bijna niets nodig om ze te vernietigen.
Het is de kernopdracht van leraren om verbonden te raken met zichzelf, om van daaruit goede relaties met leerlingen aan te gaan en te onderhouden. Daardoor zijn leerlingen in staat om 'in relatie' op en juiste manier 'autonoom te handelen'.
Wat is het belang van verbondenheid?
Rapporteer
Er is een probleem opgetreden bij het rapporteren van dit bericht.
Bloklid?
Bevestig dat je dit lid wilt blokkeren.
Dat zul je niet meer kunnen:
Zie geblokkeerde berichten van leden
Vermeld dit lid in je berichten
Nodig dit lid uit voor groepen
Bericht dit lid
Voeg dit lid toe als verbinding
Let op:
Deze actie verwijdert dit lid ook uit je connecties en stuurt een rapport naar de sitebeheerder.
Dit proces kan enkele minuten duren.