Je wilt beginnen met de les, maar er komen 2 kinderen ruziënd binnen. Wat doe je?

Meestal hoor ik leraren zeggen dat ze geneigd zijn om de ruzie eerst uit te praten óf om voorrang te geven aan de les. Veel leraren hebben standaardprotocollen, waarbij de kinderen het bijvoorbeeld eerst samen uit moeten praten of zich moeten melden. Vanuit de gedachte dat kinderen veel meer zelf kunnen en dat jij als leraar nodig bent als bemiddelaar, zou je in dit geval kunnen zeggen: "Ik wilde beginnen met de les, maar er zijn nog twee kinderen die ruzie hebben." Daarna ga je 'iets achterover', maar blijft met je met volledige aandacht bij de kinderen. Het is denkbaar dat de kinderen zeggen dat 'die twee zo vaak ruzie hebben en dat ze de lessen verstoren.' Het zou ook kunnen, dat ze geschrokken zijn van het feit dat juist die kinderen ruzie hebben. In het eerste geval laten de kinderen weten dat ze het zat zijn. Als de kinderen (standaard) worden verwijderd, krijgen ze deze feedback niet. In het tweede geval is verwijdering ook niet wenselijk, omdat de kinderen in hun hoofd nog met de ruziemakers bezig zijn. In beide gevallen helpt een gestandaardiseerde oplossing zelden. De kinderen zijn pas klaar voor jouw les als de rust zowel fysiek als mentaal is wedergekeerd. Liever dit goed aanpakken met een structurele verandering, dan elke keer een halfslachtige aanpak.