Hoe kun je het schooljaar het beste beginnen?

Als leraren een activiteit gaan ondernemen, willen ze weten met wie ze in het groepje zitten. Als kinderen aan een activiteit beginnen, willen ze weten met wie ze het groepje zitten. Mensen willen weten met wie ze wat gaan doen. Eerst met wie! Dus als je aan een nieuw schooljaar begint is het belangrijk om elkaar te leren kennen. De kinderen en de leraren. Velen kennen de fasen van groepsvorming: forming, storming, norming, performing. Of werken met ‘de gouden weken’ waarin allerlei activiteiten worden ondernomen die groepsvormend zijn. Het proces van jezelf leren kennen door anderen houdt niet op na de eerste weken. Maar de basis is van groot belang. Een leraar die kinderen wil leren kennen is nieuwsgierig naar wie zij zijn en wat ze ervaren. Maar die leraar durft ook zichzelf te laten kennen. Die leraar laat weten wie hij is, als voorwaarde om dat van kinderen te mogen vragen. Open. Eerlijk. Nieuwsgierig. Dat kan beginnen met een kaartje in de vakantie en dat eindigt op de laatste reünie!