De leerlingen zijn niet gemotiveerd. Hoe krijg ik ze in de leerstand?
Kinderen zijn van nature intrinsiek gemotiveerd om te leren, vanaf de eerste dag. Uiteraard kun je niet altijd alle kinderen op hetzelfde moment gemotiveerd aan dezelfde taak krijgen. Elk kind heeft zijn eigen talenten en voorkeuren. Helaas zijn door de vroege selecties in het onderwijs al veel kinderen bij verschillende vakken afgehaakt. De meest betrokkenheidsverhogende factor is leerlingen-initiatief. Dat betekent dat kinderen gemotiveerder worden naarmate ze meer inspraak hebben over de inhoud, de vorm en de duur van hun taken.
Daag kinderen uit om zelf keuzes te maken. Bijvoorbeeld over: waar ze zitten, met wie, in welke volgorde ze hun werk maken, etc. Van cruciaal belang is dat kinderen alleen die keuzevrijheid krijgen als ze er ook verantwoordelijkheid voor nemen. De kinderen die meer vrijheid krijgen, zijn gemotiveerder aan het werk. De kinderen die die vrijheid ook willen, zijn gemotiveerder om dat ook te mogen. Deze ‘pedagogische differentiatie’ zorgt ervoor dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn handelen. Je hebt daardoor steeds meer tijd en een beter zicht op wat leerlingen echt van jou nodig hebben.
De leerlingen zijn niet gemotiveerd. Hoe krijg ik ze in de leerstand?
Rapporteer
Er is een probleem opgetreden bij het rapporteren van dit bericht.
Bloklid?
Bevestig dat je dit lid wilt blokkeren.
Dat zul je niet meer kunnen:
Zie geblokkeerde berichten van leden
Vermeld dit lid in je berichten
Nodig dit lid uit voor groepen
Bericht dit lid
Voeg dit lid toe als verbinding
Let op:
Deze actie verwijdert dit lid ook uit je connecties en stuurt een rapport naar de sitebeheerder.
Dit proces kan enkele minuten duren.