Hoe krijgen we foute ontwikkelingen gekeerd?

Om het onderwijs de goede richting in te krijgen, is mijn strategie eenvoudig. Als we niet de goede kant opgaan, moeten we omdraaien. Als jij het doet, kunnen andere volgen. Wezenlijke veranderingen komen niet van boven- of van buitenaf. Als je op iemand anders wacht, wacht je op niemand. In “Ik, de Leraar” heb ik een manifest geschreven met de volgende uitgangspunten: 1. Realiseer je dat iedereen wil dat kinderen zich welbevinden, betrokken zijn en (dus) naar vermogen presteren én dat niemand wil dat kinderen buitengesloten worden en uitvallen. 2. Stop met extern attribueren. 3. Schaf buitensluiten en uitval af. 4. Maak leerlingen full partner. 5. Vraag je af wat jij nodig hebt en wees open tegen je leerlingen, hun ouders, je collega’s en leidinggevenden. 6. Studeer en legitimeer je handelen. En ja... dat vraagt moed. Maar je moet weten: de kinderen zijn er al klaar voor!