"Geef kinderen de vrijheid, waar ze de verantwoordelijkheid voor kunnen dragen." Er is vertrouwen nodig, om nieuwe experimenten aan te gaan. Bij de een weet je dat je dichtbij moet blijven, de ander kun je blindelings vertrouwen. Daarover moet je eerlijk zijn tegen jezelf en de kinderen. Het is belangrijk dat kinderen kunnen laten zien wat ze kunnen, maar blindelings de teleurstelling tegemoet gaan, is onzin. Het blijft afstemmen, door samen steeds de ervaringen te bespreken.
Om kinderen aan het werk te krijgen en te houden is het van belang dat ze weten waar ze zich aan te houden hebben en wat er van ze verwacht wordt. De leraar geeft vóóraf duidelijkheid over: ruimte, tijd en criteria. De kinderen weten dus waar ze mogen werken, wanneer, hoe lang en wat de criteria zijn. Daarmee gaan de kinderen aan het werk en is de leraar beschikbaar om te ondersteunen waar nodig.
Zo'n leraar is een leraar, die aanvoelt wat hij moet doen en wat hij moet laten. We spreken hier over ‘tactvol handelen’ en ‘pedagogisch differentiëren’.
Hoeveel vrijheid geef je kinderen?
Rapporteer
Er is een probleem opgetreden bij het rapporteren van dit bericht.
Bloklid?
Bevestig dat je dit lid wilt blokkeren.
Dat zul je niet meer kunnen:
Zie geblokkeerde berichten van leden
Vermeld dit lid in je berichten
Nodig dit lid uit voor groepen
Bericht dit lid
Voeg dit lid toe als verbinding
Let op:
Deze actie verwijdert dit lid ook uit je connecties en stuurt een rapport naar de sitebeheerder.
Dit proces kan enkele minuten duren.