Ik wil een leerling niet de klas uitsturen. Maar ik heb soms geen andere mogelijkheid. 

Iedere leraar kent het gevoel dat je aan de grenzen van je mogelijkheden bent gekomen. Een leerling reageert niet op je verzoeken of correcties. Dat kan een vervelend gevoel geven. Je kunt de indruk krijgen dat er geen andere mogelijkheid is dat het contact te verbreken en het kind weg te sturen. Meestal voel je aan dat dat de relatie niet bevordert. Er is ook geen leraar te vinden die het fijn vindt om dat te doen én het kost achteraf vaak tijd om het uit praten of te herstellen. Als je het eigenlijk niet wilt, kun je dat gewoon met die leerling of de klas delen. Je zegt dan: je weet dat ik je nu uit de klas kan sturen, maar dat wil ik eigenlijk niet. Ik weet niet waarom je doet wat je doet. Ik wil niet degene zijn die jou buitensluit. En de les is voor iedereen belangrijk. En dan kun je de kinderen vragen wat zij als opties zien. Je kunt ook vragen wat zij zouden doen als zij de leraar waren. Dan hoor je wat die leerling en de andere leerlingen denken én je hebt je goede intenties gecommuniceerd. Een ding is zeker: er gebeurt iets anders dan wat er doorgaans gebeurt. Laat je verrassen!