Wat bepaalt de leraar en waarover mogen de kinderen meebeslissen?

Het is van belang om elkaar als full partner te zien. Leraar en leerlingen als volwaardige mensen, in een bijzondere relatie. Een relatie waar lang niet alle individuen voor gekozen (zouden) hebben. Full partner… Wil dat zeggen dat de kinderen het hele curriculum mee moeten bepalen? Natuurlijk niet, ze moeten worden ingewijd en uitgedaagd. De wereld moet worden ontsloten. Daarbij is (vak)kennis onmisbaar. Maar er gaat iets aan vooraf. En daar kan de leraar de toegangspoort zijn. Kinderen weten niet hoeveel tijd, ruimte en budget er beschikbaar is. En al helemaal niet wat de criteria zijn, waaraan het onderwijs moet voldoen. Dat is de verantwoordelijkheid van de leraar. Als leraar ben je beschikbaar, je bemiddelt, je geeft precies zoveel ruimte en vertrouwen aan ieder kind als er verantwoordelijkheid door die kinderen genomen kan worden. Je weet altijd onmiddellijk waar de grenzen liggen: wanneer kinderen teveel vrijheid krijgen of te weinig verantwoordelijkheid, wordt dat zicht- en voelbaar in ongewenst gedrag.