Toetsen is cultuur- en contextgebonden. In een paar decennia zijn we veel meer en veel vroeger gaan toetsen. Dus dat het anders kan (minder) weten we uit andere landen en onze eigen geschiedenis. Ontwikkelingen verlopen alsof je over rotondes rijdt en verschillende afslagen kunt kiezen. Toetsen hebben meer het kenmerk van een stoplicht. Er moet voor elke toets dus een goede reden zijn.
Wat wil je precies weten? Hoe weet je zeker dat je dat op deze manier te weten komt? En weet je zeker dat er geen andere manier is die voor de ontwikkeling van de kinderen beter is?
We toetsen véél te veel! En toch... om minder te toetsen is het van belang dat elke leraar weet of kinderen echt in ontwikkeling zijn. Dus niet een goed cijfer als sommige kinderen daar geen moeite voor hoeven te doen. En ook geen onvoldoendes als kinderen aan de grenzen van hun mogelijkheden werken.
Bespreek sowieso je toetsen met de kinderen. Of ze er voor leren. Of ze er iets van leren. Of ze ook op een andere manier hun vooruitgang kunnen tonen.
Maak van toetsen een speels onderdeel van de ontwikkeling.
Een tip is: neem een toets van een maand geleden nog eens onaangekondigd af en leg de resultaten naast elkaar. Of maak je eigen middelbare schooldiploma nog eens...
Wij toetsen teveel. Kan dat anders?
Rapporteer
Er is een probleem opgetreden bij het rapporteren van dit bericht.
Bloklid?
Bevestig dat je dit lid wilt blokkeren.
Dat zul je niet meer kunnen:
Zie geblokkeerde berichten van leden
Vermeld dit lid in je berichten
Nodig dit lid uit voor groepen
Bericht dit lid
Voeg dit lid toe als verbinding
Let op:
Deze actie verwijdert dit lid ook uit je connecties en stuurt een rapport naar de sitebeheerder.
Dit proces kan enkele minuten duren.