Spreuken

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

De klas is geen wachtkamer.

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Als we de richting hebben, maken we de route.

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Volgers verdienen leiders die dienen.

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Je kunt niet niet communiceren.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Vóór regen komt zonneschijn.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Ze meten wat ze willen weten.

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.