Spreuken

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Je kunt niet niet communiceren.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Volgers verdienen leiders die dienen.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

De klas is geen wachtkamer.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Vóór regen komt zonneschijn.

Ze meten wat ze willen weten.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Als we de richting hebben, maken we de route.

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Wat werd het veel toen we het deelden…

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.