Spreuken

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

Ze meten wat ze willen weten.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Als we de richting hebben, maken we de route.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

Vóór regen komt zonneschijn.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

De klas is geen wachtkamer.

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Je kunt niet niet communiceren.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Volgers verdienen leiders die dienen.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.