Spreuken

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Volgers verdienen leiders die dienen.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Vóór regen komt zonneschijn.

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Ze meten wat ze willen weten.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.

De klas is geen wachtkamer.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

Als we de richting hebben, maken we de route.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

Je kunt niet niet communiceren.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Wat werd het veel toen we het deelden…

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)