Spreuken

In je klas zitten een toekomstig politieagent, postzegelverzamelaar, ondernemer, waterpoloër, politicus, soldaat, auteur, boomchirurg, wetenschapper, autodidact, wereldreiziger, honkbalcoach,… ornitholoog en pechvogel. Hoe bereid je ze allemaal voor op een gelukkige toekomst?

Pas als iedereen meetelt, kun je gaan rekenen.

Geef kinderen de vrijheid waar ze verantwoordelijkheid voor kunnen dragen.

Ik geef wat ik heb. Wat ik kreeg, krijg ik nooit meer op.

Verwondering is weer een beetje geboren worden.

Noem ‘t desnoods (nog) geen E.G.O., als ze maar betrokken zijn.

Je moet maar denken: de aandeelhouder wint.

Niet moeten maar ontmoeten bepaalt de koers.

Het gaat niet om de uitkomst, maar om de interpretatie ervan.

‘t World Wide Web is voor iedereen, altijd, overal. Dus elk curriculum is te smal.

Een kleuter roept: “Handen omhoog of ik schiet!” Je steekt je handen omhoog en hij schiet.

Wie de jeugd leeft, leeft de toekomst.

Wie klaar is met de toets, is klaar om te beginnen.

Dat alsmaar praten, heeft ie echt van z’n juf!

‘t Kind is van zichzelf. Laat ‘t dat ook worden.

Als hij doet waar hij goed in is, doet hij niet waar ik een hekel aan heb.

Wie trots is op zijn school, wacht niet af tot de inspecteur zich meldt, maar nodigt hem uit!

Een kind is nooit een druppel op de gloeiende plaat.

Evolutie: de kinderen in jouw klas worden slimmer dan jij zelf bent.

‘n Etiket hoort op een verpakking. ‘n Kind is geen product.

Als kinderen allemaal dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.

Kies voor een concept dat leuke, goede leraren aantrekt!

Als je morgen nog hetzelfde denkt, heb je niks geleerd.

Soms geven kinderen een antwoord. Meestal zijn ze het antwoord.

Je kunt niet loslaten wat je niet vasthebt.

Zelf-vertrouwen krijg je van ‘n ander.

Alleen in theorie klopt de praktijk.

Als je verder wilt komen, moet je een constante bereidheid hebben om je te realiseren dat je het bij het verkeerde eind hebt.

Wie het kind in zichzelf kent, weet dat er geen volwassene in ‘n kind zit.

‘t Leven is kort. Laten we er lang over doen.

De klas is geen wachtkamer.

Als we de richting hebben, maken we de route.

Je kunt niet niet communiceren.

ADHD… dat heb ik geloof ik ook wel eens.

Beste leraar wilt u altijd alles netjes controleren? U heeft nog vakanties genoeg om te leren.

Vindt u het belangrijk, of doet u er belangrijk over?

Hoe worden ze allemaal de slimste van de klas?

Velen worden in beslag genomen door de baan van de dag.

Tegen de tijd dat we alles veranderd hebben, zal iemand wel weer alles willen gaan veranderen.

Juf, weet jij eigenlijk wel wat ik moet doen als ik klaar ben?

Zeg niet wat niet moet, wel wat wel mag.

Voor de wind gaan, komt niet aanwaaien.

Hou het kort juf! Ik heb nog veel te doen!

Wat je kunt, heb je gekregen. Niet om te bewaren, maar om het te doen!

Als jij het niet doet, wie doet het dan?

In dat lijf zit een mens dat denkt en voelt: de bovenste 7 cm van de mens zijn interessant. Maar hou je ook rekening met de genen, darmen, verlangens, vooroordelen, herinneringen, talenten, trauma’s, maagsappen, rouwprocessen, voorbeelden, witte bloedcellen, mislukkingen, boosmakers, blijmakers, capaciteiten, zweetklieren, voorkeuren, gevoeligheden, droomveroorzakers, zenuwtrekken, behoeften en neurotransmitters?

Een goede leraar heeft veel ambities maar weinig pretenties.

Voor alles een cursus. De ouders hebben hun kinderen al opgegeven.

Soms denk ik: ‘Dit moet iedereen weten.’ Maar dan denk ik weer aan ál die Chinezen en dan denk ik: ‘Ach laat ook maar.’

Administreer je achterstanden, of organiseer je kansen?

Wat ik zelf ben, ben ik niet zonder de ander.

Wie de toets doorstaat, moet nog beginnen.

Als je de vlinder niet in de rups ziet, als je de vogel niet in het ei ziet, wat zie je dan in een kind waar je last van hebt?

Niet het ideaalbeeld, maar het maximaalbeeld moet op tafel liggen.

Rode pennen zijn voor zwartkijkers.

Pas bij de oplossing hoor ik dat je niet geluisterd hebt.

De leraar staat in dienst van de maatschappij en niet andersom.

“Maar oma wat heeft u een grote mond!” Dat moet wel met al die bezuinigingen in de zorg… (vrij naar: Roodkapje)

Natuurlijk is al ‘t leren, natuurlijk leren. Anders is het geen leren.

Vindt u stoplichten of rotonden het prettigst? Elke toets is een stoplicht, elke keuze een rotonde.

De focus op rekenen en taal… is een SOMber verhaal.

Tegen de tijd dat ‘t leven voorspelbaar wordt, is’t tijd genoeg om te standaardiseren.

Heb jij ook een clubje van leeftijdgenoten (zoals in het onderwijs) of kies je je relaties met andere criteria?

Opleiden voor morgen vraagt om openheid. Opleiden voor gisteren is verloren tijd.

Ontwikkelingen staan altijd in de kinderschoenen.

Wie de kleine niet eert, is als grote verkeerd.

Hé leraar… wat wil jij later worden?

Ze meten wat ze willen weten.

Ik denk dus ik besta. (Decartes) Ik leef dus ik verga. (v. Herpen)

Volgers verdienen leiders die dienen.

Laten we het NU doen! Wie zegt dat we twee keer leven.

We staan altijd aan het begin van nieuwe ontwikkelingen.

Verbeter de wereld… BEGIN!

Wat werd het veel toen we het deelden…

Vóór regen komt zonneschijn.

Als je vroeger vroeg “Doe je dat thuis ook?” had je nog het idee dat ze het thuis niet deden…

Wat gaat verder dan een maximale ontwikkeling?

We denken hetzelfde. Doen maakt het verschil.

Als ‘n kind onder de streep zit, verleg dan de streep en jouw grenzen.

Wie ‘t weet, mag ‘t vragen!

‘n Kind is altijd een kans, nooit ‘n tekort.

Heb ik je ooit verteld dat ik vroeger ook een kind ben geweest?

Wie heel wordt gelaten, kan gaan delen.

Meester kunt u even aan de kant gaan met uw krijtje, dan kan ik met mijn gsm een foto maken van uw aantekeningen?

Straffen werkt alleen bij kinderen die het niet nodig hebben.

Als het er echt om gaat, is er weer eens geen school voor.

Je moet het hele jaar werken alsof de inspecteur op bezoek is, behalve als hij er is.

Heeft u ook zoveel kinderen die zich slecht ontwikkelen, omdat ze lijden aan k d m p m h n d v (kinderen die moeten plassen maar het niet durven vragen)?

Je bent ervaring, ook als je dat niet wilt.

Niet de beste leraren, maar het beste in leraren maakt het verschil.

Niet ‘t beste kind, maar ‘t beste wat je vindt, bepaalt ‘t succes.

E.G.O.-recept: Men neme het basisboek en een spiegel…

Wie zijn hoofd erbij houdt, weet dat ‘t om het hart gaat.

Bendt u vooral gerigt op de intensies van de meedenmens? Of is het u vooral om de fouten te doen?

Kinderen moeten de hele dag blijven zitten en als ze dat niet kunnen, dan blijven ze zitten.

Als vandaag niet te veel op gisteren gaat lijken, is de kans groot dat ik opnieuw ga kijken.

De kracht is dat je ZELF van een ANDER kunt leren.

En dan nu de toets: Heb je het vertrouwen dat het goed gaat als je niet precies weet wat er gaat gebeuren?

Niets zo erfelijk als ‘n veranderende omgeving. #nature-nurture

Alles van waarde is weerloos. (Lucebert) Maar zo waardevol dat ik ’t weer koos. (v. Herpen)

Je ontwikkelt je niet als je het druk hebt met het beperken van je faalangst.

Wat wil je met je leven? Wat betekent dat voor je onderwijs?

Wanneer is dat kind leraar geworden?

Je kunt alleen verder gaan waar je bent, niet waar ‘n ander wil dat je bent.

‘n Onvoldoende aan een kind, is ‘n onvoldoende aan jezelf.

Zoals elke vader een zoon is, is elke leraar een student.

Als je mij was, zou je het ook zó doen!

Heb jij al zoveel ervaren, dat je openstaat voor de ervaringen van anderen?

Een 5 of een 7 zegt niets over de kwaliteit van je leven.

Geef kinderen de tijd voordat je ze de klok leert kennen.

Je kunt niet niet beïnvloeden.

Iemand ‘t protocol ‘intuïtief handelen’ gezien?

Zolang de leraar leert, ontwikkelen de kinderen zich.

Ergens kom je altijd. (P. Langkous) Als je maar zorgt dat je de weg niet. kent (v. Herpen)

Waarom leren we kinderen hun plas en vraag uit te stellen?

Vraagt u ook weleens aan een ander hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het maakt en hoe hij het echt maakt?

Waar een wil is, is een weg. Waar geen wil is, ben ik weg.

Waar veel mensen dezelfde kant opgaan, ontstaat ‘n weg.

Schaf de onvoldoende af! ‘t Systeem schiet tekort, niet de mens.