Toch nog een vraag?
Stel 'm hier!
Tijdens het CPC Congres 2025 bracht Marcel van Herpen alle perspectieven uit de psychiatrie, psychologie, biologie, sociologie en pedagogiek samen in een goed pedagogisch gesprek.…
Hoe kun je naar gedrag kijken? Als start van het CPC Congres 2025 gaven 5 sprekers een minicollege over hun perspectief op gedrag. College 5:…
Hoe kun je naar gedrag kijken? Als start van het CPC Congres 2025 gaven 5 sprekers een minicollege over hun perspectief op gedrag. College 4:…
Hoe kun je naar gedrag kijken? Als start van het CPC Congres 2025 gaven 5 sprekers een minicollege over hun perspectief op gedrag. College 3:…
Hoe kun je naar gedrag kijken? Als start van het CPC Congres 2025 gaven 5 sprekers een minicollege over hun perspectief op gedrag. College 2:…
Hoe kun je naar gedrag kijken? Als start van het CPC Congres 2025 gaven 5 sprekers een minicollege over hun perspectief op gedrag. College 1:…
In de gouden weken en met de kinderboekenweek in zicht valt die ene leerling je op. Die leerling die wegdroomt, niet meedoet, eigenwijs is, in…
Een Masterclass over vrede en veiligheid met Commandant der Luchtstrijdkrachten André Steur.
Pedagoog Marcel van Herpen van Centrum Pedagogisch Contact gaf een interactief webinar bij de start van het schooljaar. "Hoe voorkom je gedoe en hoe kun…
Soms krijg ik - naast vragen van leraren - ook vragen van de schoolleiding. Met name wat ik vind van het koersplan wat zij hebben…
Curlingouders... Een bekende term (al helemaal sinds de hitshow Luizenmoeder) gebruikt voor ouders die overbezorgd zijn en vooral hun kind willen behoeden voor fouten. Hoe…
'Het pedagogisch huis' is een in company-traject. Het doel van dit traject is het ontwikkelen van een stevig fundament, waarop je als team een krachtige…
Zijn er eigenlijk wel achterstanden? Helpen we leraren met een menukaart? Hoe maken we deze investeringen duurzaam?
De pabo kan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen door meer aandacht te hebben voor de relevante ‘pedagogiek van de regio’.
"Sla maar terug", dat hoorde Vivian een ouder tegen hun kind zeggen. Hier is zij het natuurlijk niet mee eens, maar hoe ga je daar…
Deze vraag kreeg ik onlangs bij een masterclass: de kinderen gedragen zich bij mij hartstikke goed, maar bij de invalskracht niet. Ook op middelbare scholen…
Wanneer grijp jij in tussen kinderen, of bij een situatie in de klas? In deze video vertel ik je mijn kijk hierop en hoe je…
Wat doe je nou als leraar wanneer je merkt dat kinderen slecht bij de les blijven, omdat ze veel liever andere dingen doen, zoals gamen?…
Ik hoorde onlangs van Chahira dat zij terugkrijgt van ouders en collega's dat onderwijs vooral leuk moet zijn, terwijl ik tijdens mijn opleiding juist bijna…
Hoe weet je als leraar nou of een kind zich goed ontwikkelt? Lev Vygotzki heeft het over "de zone van de naaste ontwikkeling" maar hoe…
Deze keer in de vraag van... Beantwoord ik de vraag van een ouder. Jeanette deelt met mij dat het haar opvalt dat in het gesprek…
Ik ga in op oorzaken voor het gebrek van deze motivatie, onder andere het te vaak en op te jonge leeftijd toetsen van leerlingen, waardoor…
De video "Hij moet toch de klas uit" maakte wat bij jullie los, zowel in de commentsectie op Youtube, als op LinkedIn, als in mijn…
Orde houden, een populair thema, vooral binnen het voortgezet onderwijs. En daarom ook een vraag die me wel eens gesteld wordt. Maar gaat het wel…
Eerder plaatste ik een video waarin ik uitlegde wat je kunt doen als je als docent door een leerling wordt uitgescholden. Daarop kwamen een hoop…
In deze 'Vraag van...' ga ik in op de vraag van Karim, die aangeeft dat een leerling hem enorm irriteert. Ik leg je uit waarom…
Deze keer behandel ik in "De vraag van..." de veelgehoorde vraag hoe je als school toetsen en methodes meer los kunt laten. Wat betekent dit…
Leerachterstanden, het is regelmatig onderwerp van gesprek. Maar wat bedoelen we nou eigenlijk met die term, leerachterstand? En moet je hierop trainen? Aan de hand…
Elkaar begrijpen en ondersteunen bij complexe pedagogisch/didactische vraagstukken is niet eenvoudig. De ervaringsreconstuctie is een intervisiegesprek waarbij collega’s op een gelijkwaardige manier het perspectief van…
In dit webinar krijg je als leraar (PO/VO), schoolleider, coach en/of ouder inzicht in (on)gezonde relaties en handvatten voor preventie, signalering en verwerking van seksueel…
In Nederland hebben we al veel ervaring met onderwijs aan nieuwkomers. De nieuwe stroom asielzoekers en Oekraïense kinderen stellen ons nieuwe vragen.In dit webinar van…
Hoogbegaafde kinderen zijn gewone kinderen met een intense beleving van de werkelijkheid. Zij hebben óók behoefte aan authentieke leraren die verbinding kunnen maken. Maar toch…
We weten dat veel kinderen in onveilige situaties leven. Misbruik en mishandeling nemen toe in tijden waarin de spanningen oplopen. We zullen moeten kijken naar…
Een gezonde geest in een gezond lichaam. Dat is de uitdaging voor alle kinderen. Maar hoe zorgen we ervoor dat kinderen genoeg bewegen, terwijl de…
Het virus heeft het contact bemoeilijkt en soms verboden. Maar aanraken is een levensbehoefte. Het pedagogische contact begeeft zich in een spanningsveld van richtlijnen en…
Toptalenten krijgen vaak speciale aandacht. Maar dat betekent niet vanzelfsprekend dat alles goed gaat. Deze tijd vraagt om een andere aanpak op basis van een…
Heel veel kinderen worden al vroeg gelabeld. Een van de meest voorkomende diagnoses is ADHD. Wat ervaart iemand die het heeft en hoe kunnen we…
Kinderen krijgen veel indrukken te verwerken en zullen dat allerlei manieren moeten leren uitdrukken. Toch worden de kunst- en cultuurvakken vaak niet als kerntaken gezien.…
Het woord ‘mysterie’ suggereert dat iets van het fenomeen onbegrijpelijk zal blijven. Toch heeft de zoektocht een aantal inzichten blootgelegd. Lijstjes geven de belangrijkste kenmerken,…
Een goede relatie tussen de leraar en de leerling is niet vanzelfsprekend. Als het niet soepel verloopt, mag een leraar er niet alleen voor staan.…
Een leraar krijgt soms pas jaren later te horen wat zijn handelen voor effect heeft gehad op zijn leerlingen. Wat moeten we vandaag weten over…
Sommige leraren maken geen enkele indruk, andere kunnen je jaren later nog gidsen. Gebeurtenissen in het leven van een kind zijn soms zo allesomvattend dat…
Dat een goede relatie tussen de leraar en de leerling fijn is voor het klasklimaat en beter voor het leerproces, lijkt evident. Maar is elke…
De beste leraren van de wereld noemen zichzelf niet ‘de beste leraar’. Het zijn de ultieme ambassadeurs van het onderwijs. Ze doen iets bijzonders in…
Wanneer weet je dat je leraar bent of wilt worden? Sommigen weten het al heel vroeg en anderen pas als ze het al een tijdje…
Om het mysterie van de goede leraar te kunnen doorgronden, moet het mysterie zelf eerst onderzocht worden. En wie ben je als iedereen zegt dat…
Kun je als leraar geboren worden? Een beroep lijkt niet in je DNA te zijn opgeslagen. Maar een reeks van ervaringen kunnen je achteraf vertellen…
In deze laatste aflevering in de serie gaan ze aan de hand van vragen op zoek naar woorden en een vocabulaire om aanraken in verschillende…
In deze aflevering gaan we op zoek naar de helende en soms troostende kracht van aanraking. Zo hebben sommige mensen 'helende handen' en we horen…
Deze aflevering gaat over grensoverschrijdend aanraken, dat kan ook zijn dat je als kind juist te weinig wordt aangeraakt. Als je negatieve ervaringen hebt met…
In deze aflevering gaan we op zoek naar de grens tussen gepast en ongepast aanraken. Wat is prettig en wanneer wordt het aanraken bedreigend of…
Ted Kloosterboer van Stichting Praat over kindermishandeling en Simone Mark van het Centrum Pedagogisch Contact zijn specialisten op het gebied van aanraken. Ze zijn beide…
In deze aflevering spreekt Marcel met Jochem over Jim uit groep 6. Jim is zeer talentvol, maar verstoort instructies en luistert niet naar alle leraren.…
In deze aflevering spreekt Marcel met Engbert over Meike; een kind van 8 jaar. Meike vertoont weinig eigenaarschap. Engbert weet dat ze meer zou moeten…
In deze aflevering spreekt Marcel met Toos over Ruud; een kleuter van 4 jaar. Toos maakt zich zorgen om kinderen die steeds minder zelfredzaam worden.…
In deze aflevering spreekt Marcel met Mo over Tim; een kind van 9 jaar. Tim roept vaak dat hij iets niet begrijpt nog voordat hij…
In deze aflevering spreekt Marcel met Ada over John uit groep 3. John is een kind dat steeds hardop en door anderen heen praat. Hij…
Bedankt Nick voor je mooie mail met daarin de vraag wat je moet doen als een leerling niet aan het werk wilt. Ik heb een…
Je kunt tegen leerlingen praten, maar je kunt ook mét leerlingen praten. Natuurlijk kun je tegen leerlingen zeggen wat ze moeten doen, wat de regels…
Misbruik en mishandeling zijn zware thema’s. Vaak lastig bespreekbaar. Wat je kunt doen als je een vermoeden hebt? Praat altijd mét een kind en vraag…
Vroeger bij ons thuis werd – als ik ruzie had met een ander kind – wel eens gezegd: “Laat je niet kennen.” Dat betekende zoiets…
De vraag die de kinderen (impliciet) aan leraren stellen is: ‘Wie ben jij?’ Wie ben jij eigenlijk? Wie ben jij als ik het niet begrijp?…
Het is van belang om elkaar als full partner te zien. Leraar en leerlingen als volwaardige mensen, in een bijzondere relatie. Een relatie waar lang…
En wat waren de consequenties voor jóuw handelen?
De oorzaak van onwenselijke situaties buiten jezelf zoeken, heet ‘externe attributie’. Sommige leraren zoeken oorzaken bij de leerlingen. Gebrek aan motivatie of aan vooruitgang wordt…
Veel scholen hebben in hun visie-documenten uitgebreid beschreven wat de waarden zijn die ze van belang achten. De praktijk is echter vaak nog sterk genormeerd.…
Zelfsturing komt niet uit de lucht vallen. Het is onder andere gebaseerd op zelfvertrouwen en zelfwaardering. Wat je zelf kunt, kun je door de ander.…
Een leraar die zijn eigen perspectief amper verlaat, houdt een beperkt beeld van de werkelijkheid en van de ander, en zal ook een beperkt handelingsrepertoire…
"Geef kinderen de vrijheid, waar ze de verantwoordelijkheid voor kunnen dragen." Er is vertrouwen nodig, om nieuwe experimenten aan te gaan. Bij de een weet…
Relationele verbondenheid ontstaat, daar waar de leraar zichzelf laat zien en zijn leerlingen de mogelijkheid geeft dat ook te doen; waar de leraar ruimte neemt…
Meestal hoor ik leraren zeggen dat ze geneigd zijn om de ruzie eerst uit te praten óf om voorrang te geven aan de les. Veel…
Maak aan alle betrokkenen duidelijk dat één regel 'heilig' is: 'Je sluit niemand buiten.' Dus zowel in de organisatie als in de relaties wordt getracht…
Het is nog gebruikelijk dat leraren voorbereiden, uitvoeren en controleren. Leerlingen kunnen vaak veel meer dan ze in de klas mogen laten zien. Buiten de…
Om het onderwijs de goede richting in te krijgen, is mijn strategie eenvoudig. Als we niet de goede kant opgaan, moeten we omdraaien. Als jij…
Als leraren een activiteit gaan ondernemen, willen ze weten met wie ze in het groepje zitten. Als kinderen aan een activiteit beginnen, willen ze weten…
Kinderen worden helaas geconfronteerd met beelden van een onrustige wereld. Gevechten. Mensen op de vlucht. Kinderen in nood. Bij jonge kinderen lopen de werkelijkheid en…
Een leerling scheldt je niet uit. Hij scheldt zichzelf uit. Hij heeft ‘vervelende indrukken’ opgedaan die hij ‘vervelend uitdrukt’. Hij laat zien en horen dat…
Je kunt je niet ergeren aan een leerling als je vrij en ontspannen voor de klas staat. Een leerling is wel de mogelijkheid om je…
Kinderen zijn van nature intrinsiek gemotiveerd om te leren, vanaf de eerste dag. Uiteraard kun je niet altijd alle kinderen op hetzelfde moment gemotiveerd aan…
Achterstand. Je hoort het steeds vaker. De vraag is: ten opzichte van wie of wat? Welke leraar wordt aangesproken over zijn achterstand ten opzichte van…
Het is een gangbare praktijk geworden dat we kinderen les geven, toetsen en indelen naar hun niveau. ‘Niveau’ suggereert dat kinderen ergens zijn, of zouden…
Met de ene mens klik je beter dan met de andere. Dat geldt ook voor leerlingen. En uiteraard geldt dat ook voor de leerlingen met…
Iedere leraar kent het gevoel dat je aan de grenzen van je mogelijkheden bent gekomen. Een leerling reageert niet op je verzoeken of correcties. Dat…
Ouders zijn geen ‘uitzonderlijk soort’. Ouders zijn mensen met kinderen. Zoals je leraar wordt als er kinderen aan je worden toevertrouwd. Ouders hebben de natuurlijke…
Buiten de klas - in de vrije ruimte - zijn de contacten anders van aard dan in de klas. De ruimte. Het fysieke contact. De…
Er wordt te veel en te vroeg getoetst. Toch wil je kinderen ook volgen in hun ontwikkeling. En voor een goede ontwikkeling is het geenszins…
Veel kinderen gun je een ander leven. In elke klas zitten kinderen die onprettige ervaringen moeten verwerken. Van gedoe in de thuissituatie tot grote trauma’s.…
Als een kind iets doet wat je niet fijn vindt en hij reageert niet op je correctie, dan kun je vragen waarom hij doet wat…
Je vindt niet alle kinderen even leuk. Dat kan niet en hoeft ook niet. Maar als je een kind echt niet mag, belemmert dat de…
Vraag het de kinderen.
Toetsen is cultuur- en contextgebonden. In een paar decennia zijn we veel meer en veel vroeger gaan toetsen. Dus dat het anders kan (minder) weten…
Catalogi en digitale speelgoedboeken verleiden kinderen tot het gebruikelijke verlanglijstje. Linkjes en QR-codes maken het de goedheiligman gemakkelijk. Maar wat kan de Sint beter wel…
Je kunt tegen leerlingen praten, maar je kunt ook mét leerlingen praten. Natuurlijk kun je tegen leerlingen zeggen wat ze moeten doen, wat de regels…
Dat is een grote vraag. In mijn podcast “Het mysterie van de goede leraar” heb ik veel verhalen en antwoorden gevonden. Je kunt niet voor…
Stel hem aan ons en je ontvangt het antwoord binnen 2 werkdagen
Mijn vraag stellenBevestig dat je dit lid wilt blokkeren.
Dat zul je niet meer kunnen:
Let op: Deze actie verwijdert dit lid ook uit je connecties en stuurt een rapport naar de sitebeheerder. Dit proces kan enkele minuten duren.