Filter op:

Laat je inspireren

Toch nog een vraag?
Stel 'm hier!

Type Icon
CPC Congres 2025: Een goed pedagogisch gesprek over gedrag

Tijdens het CPC Congres 2025 bracht Marcel van Herpen alle perspectieven uit de psychiatrie, psychologie, biologie, sociologie en pedagogiek samen in een goed pedagogisch gesprek.…

Type Icon
CPC Congres 2025: College 5 – Marcel van Herpen

Hoe kun je naar gedrag kijken? Als start van het CPC Congres 2025 gaven 5 sprekers een minicollege over hun perspectief op gedrag. College 5:…

Type Icon
CPC Congres 2025: College 4 – Arjan Postma

Hoe kun je naar gedrag kijken? Als start van het CPC Congres 2025 gaven 5 sprekers een minicollege over hun perspectief op gedrag. College 4:…

Type Icon
CPC Congres 2025: College 3 – Iliass el Hadoui

Hoe kun je naar gedrag kijken? Als start van het CPC Congres 2025 gaven 5 sprekers een minicollege over hun perspectief op gedrag. College 3:…

Type Icon
CPC Congres 2025: College 2 – Floortje Scheepers

Hoe kun je naar gedrag kijken? Als start van het CPC Congres 2025 gaven 5 sprekers een minicollege over hun perspectief op gedrag. College 2:…

Type Icon
CPC Congres 2025: College 1 – Steven Pont

Hoe kun je naar gedrag kijken? Als start van het CPC Congres 2025 gaven 5 sprekers een minicollege over hun perspectief op gedrag. College 1:…

Type Icon
EIGEN-WIJZE leerlingen in jouw klas (webinar hoogbegaafdheid)

In de gouden weken en met de kinderboekenweek in zicht valt die ene leerling je op. Die leerling die wegdroomt, niet meedoet, eigenwijs is, in…

Type Icon
Vrede en Veiligheid (Masterclass)

Een Masterclass over vrede en veiligheid met Commandant der Luchtstrijdkrachten André Steur.

Type Icon
Hoe voorkom je gedoe en hoe kun je omgaan met gedoe? (webinar)

Pedagoog Marcel van Herpen van Centrum Pedagogisch Contact gaf een interactief webinar bij de start van het schooljaar. "Hoe voorkom je gedoe en hoe kun…

Type Icon
Succes creëert kennis, maar falen creëert wijsheid
Type Icon
Waarom Najib Amhali het kringgesprek niet leuk vond
Type Icon
Wat vind je van ons schoolplan?

Soms krijg ik - naast vragen van leraren - ook vragen van de schoolleiding. Met name wat ik vind van het koersplan wat zij hebben…

Type Icon
Hoe ga je om met ouders die bovenop hun kind zitten?

Curlingouders... Een bekende term (al helemaal sinds de hitshow Luizenmoeder) gebruikt voor ouders die overbezorgd zijn en vooral hun kind willen behoeden voor fouten. Hoe…

Type Icon
Een kind zet je niet uit de klas, maar wat dan wel?
Type Icon
Psychiater Floortje Schepers over de mentale maakfabriek
Type Icon
Oud-hockeyspeelster Minke Booij over hoe beter worden om lef vraagt
Type Icon
Je moet me helpen uit deze kuil te komen
Type Icon
Ik kan één kind corrigeren, maar niet de hele klas.
Type Icon
Waarom staan cognitieve skills hoger dan doe-skills?
Type Icon
Wat kunnen we doen aan de impact van het internet?
Type Icon
Wat er gebeurt wanneer je mét kinderen praat
Type Icon
Ik kende vroeger de kinderen beter, hoe kan ik dit verbeteren?
Type Icon
Wat is veerkracht volgens psychiater Floortje Scheepers
Type Icon
Najib Amhali vertelt hoe hij uit het toppunt van zijn verslaving kwam
Type Icon
Moeten we kinderen nog wel straffen en belonen
Type Icon
Karin Bloemen: praten, praten, praten en luisteren
Type Icon
Onderwijsbegeleider Mirjam Draijer over hoe een hand missen geen beperking werd
Type Icon
Theorie is nog geen praktijk
Type Icon
Iedereen gelijk behandelen is oneerlijk
Type Icon
De school als pitstop
Type Icon
Peter R. de Vries over het belang van waar je wieg staat
Type Icon
Topvoetballer Ruud van Nistelrooij over vallen én opstaan
Type Icon
Over het talent waardoor Theo Maassen gezien werd
Type Icon
De les in mijn gesprek met Karin Bloemen over misbruik
Type Icon
Hoe Bibian Mentel elke keer weer opstond bij een tegenslag
Type Icon
Oud Hoofd AIVD Rob Bertolee over chantabel zijn
Type Icon
Dit verhaal van Youp van ‘t Hek was niet onderhandelbaar
Type Icon
Wat we als docenten kunnen leren van Mark Rutte
Type Icon
Voormalig opperbevelhebber Mart de Kruif over deugden
Type Icon
Astronaut André Kuipers vertelt over doen en laten
Type Icon
Daan Roosegaarde over de grens tussen fantasie en praktijk
Type Icon
Van imitatie naar authenticiteit, Giel Beelen vertelt
Type Icon
Paul de Leeuw over het nut van je laten vallen
Type Icon
De concrector waar Erben Wennemars alles aan te danken heeft
Type Icon
Antropoloog Daniëlle Braun over hoe je niemand buitensluit
Type Icon
Oud-opperbevelhebber Mart de Kruif over verantwoordelijkheid nemen
Type Icon
Peter Heerschop over nooit iemand buitensluiten
Type Icon
Veerkracht krijg je van iemand, niet van iets
Type Icon
De 6 zorgen in het onderwijs en het perspectief
Type Icon
Impressie of Expressie? Over de kracht van observatie
Type Icon
Ervaringen uit de klas onthouden ze wél
Type Icon
Het belang van betrokkenheid ipv bezorgdheid
Type Icon
Over de Fasen van Erik Erikson
Type Icon
Wie staat bij jouw school op de uitkijk?
Type Icon
De waarden van je school beginnen al bij de voordeur
Type Icon
Zwemles, het gat, en wat dit ons leert
Type Icon
Check jij hoe kinderen erbij zitten?
Type Icon
Hoe deze Japanse docent van zijn klas een eenheid maakt
Type Icon
“Vrienden helpen” is het hele schoolconcept
Type Icon
Wat onderwijs kan leren van de brandweer
Type Icon
Een ervaring werkt beter dan een gesprek
Type Icon
Ken je de nieuwe leraar al?
Type Icon
Hoe emanciperen we onze kinderen?
Type Icon
Samen met je klas onderzoeken, een voorbeeld uit de praktijk
Type Icon
“Kom hier dan raap ik je op” Over veerkracht bij kinderen
Type Icon
Een ervaring met zelfregulatie bij een leerling
Type Icon
Onderwijs is geen antilekbeker
Type Icon
Hij moet toch de klas uit
Type Icon
Juf Charlotte reageert te snel op haar leerling
Type Icon
Wat doe je als een kind van school moet?
Type Icon
Hoe ga ik om met ouders die hun eigen kind het belangrijkst vinden?
Type Icon
“Waarom is meester Kanamori zo’n voorbeeld voor jullie?” Marcel reageert
Type Icon
Ik heb tijd tekort. Kan het anders?
Type Icon
Hoe ga ik om met trauma’s in mijn klas?
Type Icon
Ik weet dat het kind meer kan dan hij laat zien
Type Icon
Ik heb het al 3 x uitgelegd, maar hij snapt het nog steeds niet
Type Icon
Naar mij luistert hij wel, naar mijn collega niet
Type Icon
Ik heb het te druk voor echt contact
Type Icon
Sommige kinderen vinden de lessen saai
Type Icon
Aandacht voor elk kind is belangrijk, maar waar haal ik de tijd vandaag?
Type Icon
Ik wil niemand buitensluiten, hoe doe ik dat?
Type Icon
Wat zou jij doen? (meisje P.)
Type Icon
Geleerd van de stewardess
Type Icon
Het spannendste moment voor een leraar
Type Icon
Een Pedagogisch Oplaadpunt
Type Icon
Wat betekent dat nou écht, een leven lang leren?
Type Icon
Kan een kind een achterstand hebben (webinar)?
Type Icon
Hoe ontwikkel je een krachtige leeromgeving waarin kinderen zich kunnen welbevinden en betrokken zijn?

'Het pedagogisch huis' is een in company-traject. Het doel van dit traject is het ontwikkelen van een stevig fundament, waarop je als team een krachtige…

Type Icon
Welke keuzes kun je maken om tot een duurzaam deltaplan te komen?

Zijn er eigenlijk wel achterstanden? Helpen we leraren met een menukaart? Hoe maken we deze investeringen duurzaam?

Type Icon
Wil je meer weten over hoe ‘de wijk’ en de pabo elkaar kunnen versterken?

De pabo kan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen door meer aandacht te hebben voor de relevante ‘pedagogiek van de regio’.

Type Icon
Wil je weten welke vragen de kinderen aan Marcel gesteld hebben over vrijheid, verantwoordelijkheid en verbinding?
Type Icon
Wat is het effect van wie jij bent op jouw klas of team en welke rol spelen hechting en het eigen gevoel van veiligheid?
Type Icon
Wat als ouders het niet met mij eens zijn?

"Sla maar terug", dat hoorde Vivian een ouder tegen hun kind zeggen. Hier is zij het natuurlijk niet mee eens, maar hoe ga je daar…

Type Icon
Hoe zorg ik dat het bij de invalskracht ook goed gaat?

Deze vraag kreeg ik onlangs bij een masterclass: de kinderen gedragen zich bij mij hartstikke goed, maar bij de invalskracht niet. Ook op middelbare scholen…

Type Icon
Wanneer moet je ingrijpen?

Wanneer grijp jij in tussen kinderen, of bij een situatie in de klas? In deze video vertel ik je mijn kijk hierop en hoe je…

Type Icon
Wat als de kinderen liever gamen?

Wat doe je nou als leraar wanneer je merkt dat kinderen slecht bij de les blijven, omdat ze veel liever andere dingen doen, zoals gamen?…

Type Icon
Moet onderwijs nou leuk zijn of niet?

Ik hoorde onlangs van Chahira dat zij terugkrijgt van ouders en collega's dat onderwijs vooral leuk moet zijn, terwijl ik tijdens mijn opleiding juist bijna…

Type Icon
Hoe weet ik of een kind zich goed ontwikkelt?

Hoe weet je als leraar nou of een kind zich goed ontwikkelt? Lev Vygotzki heeft het over "de zone van de naaste ontwikkeling" maar hoe…

Type Icon
Het 10 minuten gesprek dat wel zin heeft

Deze keer in de vraag van... Beantwoord ik de vraag van een ouder. Jeanette deelt met mij dat het haar opvalt dat in het gesprek…

Type Icon
Waarom zijn mijn leerlingen niet gemotiveerd?

Ik ga in op oorzaken voor het gebrek van deze motivatie, onder andere het te vaak en op te jonge leeftijd toetsen van leerlingen, waardoor…

Type Icon
Mijn reactie op jullie reacties “Hij moet toch de klas uit”

De video "Hij moet toch de klas uit" maakte wat bij jullie los, zowel in de commentsectie op Youtube, als op LinkedIn, als in mijn…

Type Icon
Hoe houd je orde in de klas?

Orde houden, een populair thema, vooral binnen het voortgezet onderwijs. En daarom ook een vraag die me wel eens gesteld wordt. Maar gaat het wel…

Type Icon
Waarom doen we wat we doen? En hoe apen en bananen daarin een rol spelen
Type Icon
Wat doe je als een ouder je uitscheldt?

Eerder plaatste ik een video waarin ik uitlegde wat je kunt doen als je als docent door een leerling wordt uitgescholden. Daarop kwamen een hoop…

Type Icon
Hoe ga je ermee om als een leerling je irriteert?

In deze 'Vraag van...' ga ik in op de vraag van Karim, die aangeeft dat een leerling hem enorm irriteert. Ik leg je uit waarom…

Type Icon
Hoe laat je methodes en toetsen los?

Deze keer behandel ik in "De vraag van..." de veelgehoorde vraag hoe je als school toetsen en methodes meer los kunt laten. Wat betekent dit…

Type Icon
Wat doe je als een leerling een leerachterstand heeft?

Leerachterstanden, het is regelmatig onderwerp van gesprek. Maar wat bedoelen we nou eigenlijk met die term, leerachterstand? En moet je hierop trainen? Aan de hand…

Type Icon
Hoe maak je een ervaringsreconstructie?

Elkaar begrijpen en ondersteunen bij complexe pedagogisch/didactische vraagstukken is niet eenvoudig. De ervaringsreconstuctie is een intervisiegesprek waarbij collega’s op een gelijkwaardige manier het perspectief van…

Type Icon
Wat kun je doen als kinderen misbruikt of mishandeld worden (webinar)?

In dit webinar krijg je als leraar (PO/VO), schoolleider, coach en/of ouder inzicht in (on)gezonde relaties en handvatten voor preventie, signalering en verwerking van seksueel…

Type Icon
Hoe kun je omgaan met nieuwkomers? (webinar)

In Nederland hebben we al veel ervaring met onderwijs aan nieuwkomers. De nieuwe stroom asielzoekers en Oekraïense kinderen stellen ons nieuwe vragen.In dit webinar van…

Type Icon
Hoe kun je omgaan met hoogbegaafde kinderen?

Hoogbegaafde kinderen zijn gewone kinderen met een intense beleving van de werkelijkheid. Zij hebben óók behoefte aan authentieke leraren die verbinding kunnen maken. Maar toch…

Type Icon
Hoe kun je omgaan met kindermishandeling?

We weten dat veel kinderen in onveilige situaties leven. Misbruik en mishandeling nemen toe in tijden waarin de spanningen oplopen. We zullen moeten kijken naar…

Type Icon
Wat is het belang van bewegen?

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Dat is de uitdaging voor alle kinderen. Maar hoe zorgen we ervoor dat kinderen genoeg bewegen, terwijl de…

Type Icon
Wat is het belang van contact in het onderwijs?

Het virus heeft het contact bemoeilijkt en soms verboden. Maar aanraken is een levensbehoefte. Het pedagogische contact begeeft zich in een spanningsveld van richtlijnen en…

Type Icon
Hoe kun je omgaan met toptalenten?

Toptalenten krijgen vaak speciale aandacht. Maar dat betekent niet vanzelfsprekend dat alles goed gaat. Deze tijd vraagt om een andere aanpak op basis van een…

Type Icon
Wat kun je doen met een kind met ADHD?

Heel veel kinderen worden al vroeg gelabeld. Een van de meest voorkomende diagnoses is ADHD. Wat ervaart iemand die het heeft en hoe kunnen we…

Type Icon
Wat is de rol van kunst en cultuur in het onderwijs?

Kinderen krijgen veel indrukken te verwerken en zullen dat allerlei manieren moeten leren uitdrukken. Toch worden de kunst- en cultuurvakken vaak niet als kerntaken gezien.…

Type Icon
Wat is het mysterie van de goede leraar?

Het woord ‘mysterie’ suggereert dat iets van het fenomeen onbegrijpelijk zal blijven. Toch heeft de zoektocht een aantal inzichten blootgelegd. Lijstjes geven de belangrijkste kenmerken,…

Type Icon
Hoe verantwoordelijk is de taak van een leraar?

Een goede relatie tussen de leraar en de leerling is niet vanzelfsprekend. Als het niet soepel verloopt, mag een leraar er niet alleen voor staan.…

Type Icon
Wat vertellen kinderen op de reünie?

Een leraar krijgt soms pas jaren later te horen wat zijn handelen voor effect heeft gehad op zijn leerlingen. Wat moeten we vandaag weten over…

Type Icon
Wat zijn beslissende momenten in onderwijs?

Sommige leraren maken geen enkele indruk, andere kunnen je jaren later nog gidsen. Gebeurtenissen in het leven van een kind zijn soms zo allesomvattend dat…

Type Icon
Is een leraar ook een pedagoog?

Dat een goede relatie tussen de leraar en de leerling fijn is voor het klasklimaat en beter voor het leerproces, lijkt evident. Maar is elke…

Type Icon
Wie zijn de beste leraren?

De beste leraren van de wereld noemen zichzelf niet ‘de beste leraar’. Het zijn de ultieme ambassadeurs van het onderwijs. Ze doen iets bijzonders in…

Type Icon
Wanneer wordt je leraar?

Wanneer weet je dat je leraar bent of wilt worden? Sommigen weten het al heel vroeg en anderen pas als ze het al een tijdje…

Type Icon
Wat is een goede leraar?

Om het mysterie van de goede leraar te kunnen doorgronden, moet het mysterie zelf eerst onderzocht worden. En wie ben je als iedereen zegt dat…

Type Icon
Kun je als leraar geboren worden?

Kun je als leraar geboren worden? Een beroep lijkt niet in je DNA te zijn opgeslagen. Maar een reeks van ervaringen kunnen je achteraf vertellen…

Type Icon
Hoe maak je aanraken bespreekbaar?

In deze laatste aflevering in de serie gaan ze aan de hand van vragen op zoek naar woorden en een vocabulaire om aanraken in verschillende…

Type Icon
Wat doen ‘helende handen’ bij kinderen?

In deze aflevering gaan we op zoek naar de helende en soms troostende kracht van aanraking. Zo hebben sommige mensen 'helende handen' en we horen…

Type Icon
Wat kun je doen als kinderen misbruikt of mishandeld worden?

Deze aflevering gaat over grensoverschrijdend aanraken, dat kan ook zijn dat je als kind juist te weinig wordt aangeraakt. Als je negatieve ervaringen hebt met…

Type Icon
Waneer is aanraken wel oké en wanneer niet oké?

In deze aflevering gaan we op zoek naar de grens tussen gepast en ongepast aanraken. Wat is prettig en wanneer wordt het aanraken bedreigend of…

Type Icon
Mag je kinderen nog aanraken?

Ted Kloosterboer van Stichting Praat over kindermishandeling en Simone Mark van het Centrum Pedagogisch Contact zijn specialisten op het gebied van aanraken. Ze zijn beide…

Type Icon
Wat kun je doen als een kind zijn impulsen niet kan beheersen?

In deze aflevering spreekt Marcel met Jochem over Jim uit groep 6. Jim is zeer talentvol, maar verstoort instructies en luistert niet naar alle leraren.…

Type Icon
Wat kun je doen als een kind weing eigenaarschap laat zien?

In deze aflevering spreekt Marcel met Engbert over Meike; een kind van 8 jaar. Meike vertoont weinig eigenaarschap. Engbert weet dat ze meer zou moeten…

Type Icon
Wat kun je doen als kleuters niet zelfredzaam zijn?

In deze aflevering spreekt Marcel met Toos over Ruud; een kleuter van 4 jaar. Toos maakt zich zorgen om kinderen die steeds minder zelfredzaam worden.…

Type Icon
Wat kun je doen als een kind steeds zegt dat hij het niet kan?

In deze aflevering spreekt Marcel met Mo over Tim; een kind van 9 jaar. Tim roept vaak dat hij iets niet begrijpt nog voordat hij…

Type Icon
Wat kun je doen als een kind door je heen praat?

In deze aflevering spreekt Marcel met Ada over John uit groep 3. John is een kind dat steeds hardop en door anderen heen praat. Hij…

Type Icon
Wat doe je als leraar als je leerling niet aan het werk gaat?

Bedankt Nick voor je mooie mail met daarin de vraag wat je moet doen als een leerling niet aan het werk wilt. Ik heb een…

Type Icon
Ik heb echt al 100 keer gezegd wat hij niet moet doen, maar hij stopt niet.

Je kunt tegen leerlingen praten, maar je kunt ook mét leerlingen praten. Natuurlijk kun je tegen leerlingen zeggen wat ze moeten doen, wat de regels…

Type Icon
Hoe confronteer ik iemand met mijn vermoeden over kindermishandeling of -misbruik?

Misbruik en mishandeling zijn zware thema’s. Vaak lastig bespreekbaar. Wat je kunt doen als je een vermoeden hebt? Praat altijd mét een kind en vraag…

Type Icon
Moet ik mezelf kwetsbaar opstellen in de klas?

Vroeger bij ons thuis werd – als ik ruzie had met een ander kind – wel eens gezegd: “Laat je niet kennen.” Dat betekende zoiets…

Type Icon
Wat vragen de kinderen eigenlijk van je?

De vraag die de kinderen (impliciet) aan leraren stellen is: ‘Wie ben jij?’ Wie ben jij eigenlijk? Wie ben jij als ik het niet begrijp?…

Type Icon
Wat bepaalt de leraar en waarover mogen de kinderen meebeslissen?

Het is van belang om elkaar als full partner te zien. Leraar en leerlingen als volwaardige mensen, in een bijzondere relatie. Een relatie waar lang…

Type Icon
Hoe vaak gaf je een onvoldoende aan een leerling?

En wat waren de consequenties voor jóuw handelen?

Type Icon
Wat zijn oorzaken van onwenselijke situaties in de klas?

De oorzaak van onwenselijke situaties buiten jezelf zoeken, heet ‘externe attributie’. Sommige leraren zoeken oorzaken bij de leerlingen. Gebrek aan motivatie of aan vooruitgang wordt…

Type Icon
Waarden of normen?

Veel scholen hebben in hun visie-documenten uitgebreid beschreven wat de waarden zijn die ze van belang achten. De praktijk is echter vaak nog sterk genormeerd.…

Type Icon
Hoe leren kinderen zichzelf te sturen?

Zelfsturing komt niet uit de lucht vallen. Het is onder andere gebaseerd op zelfvertrouwen en zelfwaardering. Wat je zelf kunt, kun je door de ander.…

Type Icon
Hoe kan een kind zich laten ontwikkelen?

Een leraar die zijn eigen perspectief amper verlaat, houdt een beperkt beeld van de werkelijkheid en van de ander, en zal ook een beperkt handelingsrepertoire…

Type Icon
Hoeveel vrijheid geef je kinderen?

"Geef kinderen de vrijheid, waar ze de verantwoordelijkheid voor kunnen dragen." Er is vertrouwen nodig, om nieuwe experimenten aan te gaan. Bij de een weet…

Type Icon
Wat is het belang van verbondenheid?

Relationele verbondenheid ontstaat, daar waar de leraar zichzelf laat zien en zijn leerlingen de mogelijkheid geeft dat ook te doen; waar de leraar ruimte neemt…

Type Icon
Je wilt beginnen met de les, maar er komen 2 kinderen ruziënd binnen. Wat doe je?

Meestal hoor ik leraren zeggen dat ze geneigd zijn om de ruzie eerst uit te praten óf om voorrang te geven aan de les. Veel…

Type Icon
Hoe ga je ‘ontkoppelingen’ tegen?

Maak aan alle betrokkenen duidelijk dat één regel 'heilig' is: 'Je sluit niemand buiten.' Dus zowel in de organisatie als in de relaties wordt getracht…

Type Icon
Leraren werken te hard en leerlingen niet hard genoeg. Kan dat anders?

Het is nog gebruikelijk dat leraren voorbereiden, uitvoeren en controleren. Leerlingen kunnen vaak veel meer dan ze in de klas mogen laten zien. Buiten de…

Type Icon
Hoe krijgen we foute ontwikkelingen gekeerd?

Om het onderwijs de goede richting in te krijgen, is mijn strategie eenvoudig. Als we niet de goede kant opgaan, moeten we omdraaien. Als jij…

Type Icon
Hoe kun je het schooljaar het beste beginnen?

Als leraren een activiteit gaan ondernemen, willen ze weten met wie ze in het groepje zitten. Als kinderen aan een activiteit beginnen, willen ze weten…

Type Icon
Moeten we met de kinderen over de oorlog praten?

Kinderen worden helaas geconfronteerd met beelden van een onrustige wereld. Gevechten. Mensen op de vlucht. Kinderen in nood. Bij jonge kinderen lopen de werkelijkheid en…

Type Icon
Een leerling scheldt mij uit voor ‘kutjuf’. Wat moet ik doen? 

Een leerling scheldt je niet uit. Hij scheldt zichzelf uit. Hij heeft ‘vervelende indrukken’ opgedaan die hij ‘vervelend uitdrukt’. Hij laat zien en horen dat…

Type Icon
Ik erger me aan een leerling. Hij doet steeds iets wat ik vervelend vind. 

Je kunt je niet ergeren aan een leerling als je vrij en ontspannen voor de klas staat. Een leerling is wel de mogelijkheid om je…

Type Icon
De leerlingen zijn niet gemotiveerd. Hoe krijg ik ze in de leerstand?

Kinderen zijn van nature intrinsiek gemotiveerd om te leren, vanaf de eerste dag. Uiteraard kun je niet altijd alle kinderen op hetzelfde moment gemotiveerd aan…

Type Icon
Een stel kinderen loopt achter. Moet ik meer gaan trainen? 

Achterstand. Je hoort het steeds vaker. De vraag is: ten opzichte van wie of wat? Welke leraar wordt aangesproken over zijn achterstand ten opzichte van…

Type Icon
Ik heb er alles aan gedaan, maar ik krijg een leerling niet op niveau. 

Het is een gangbare praktijk geworden dat we kinderen les geven, toetsen en indelen naar hun niveau. ‘Niveau’ suggereert dat kinderen ergens zijn, of zouden…

Type Icon
Er is een leerling waar ik geen klik mee krijg… wat ik ook probeer. 

Met de ene mens klik je beter dan met de andere. Dat geldt ook voor leerlingen. En uiteraard geldt dat ook voor de leerlingen met…

Type Icon
Ik wil een leerling niet de klas uitsturen. Maar ik heb soms geen andere mogelijkheid. 

Iedere leraar kent het gevoel dat je aan de grenzen van je mogelijkheden bent gekomen. Een leerling reageert niet op je verzoeken of correcties. Dat…

Type Icon
Ik heb ouders die denken dat de hele wereld om hun kind draait. Hoe ga ik daar mee om? 

Ouders zijn geen ‘uitzonderlijk soort’. Ouders zijn mensen met kinderen. Zoals je leraar wordt als er kinderen aan je worden toevertrouwd. Ouders hebben de natuurlijke…

Type Icon
Buiten is vaak ruzie. Wat kan ik doen? 

Buiten de klas - in de vrije ruimte - zijn de contacten anders van aard dan in de klas. De ruimte. Het fysieke contact. De…

Type Icon
Eigenlijk willen we als school van de methodes en de toetsen af. Maar hoe?

Er wordt te veel en te vroeg getoetst. Toch wil je kinderen ook volgen in hun ontwikkeling. En voor een goede ontwikkeling is het geenszins…

Type Icon
Sommige kinderen maken zulke afschuwelijke dingen mee. Ik slaap er zelf niet meer van. 

Veel kinderen gun je een ander leven. In elke klas zitten kinderen die onprettige ervaringen moeten verwerken. Van gedoe in de thuissituatie tot grote trauma’s.…

Type Icon
Soms doet een kind iets wat ik niet wil en andere kinderen gaan dan meedoen. Wat kan ik dan doen?

Als een kind iets doet wat je niet fijn vindt en hij reageert niet op je correctie, dan kun je vragen waarom hij doet wat…

Type Icon
Ik heb een hekel aan een kind. Dat wil ik niet. Wat kan ik doen? 

Je vindt niet alle kinderen even leuk. Dat kan niet en hoeft ook niet. Maar als je een kind echt niet mag, belemmert dat de…

Type Icon
Mijn leerlingen vinden de les saai. Ze gamen liever. 
Type Icon
We moeten in de klas zoveel: Voorbereiden. Lesgeven. Nakijken. Orde houden. Tijd bewaken. Differentiëren. En ik heb altijd het gevoel dat ik tijd te kort kom. Hoe kan ik dat veranderen?

Vraag het de kinderen.

Type Icon
Wij toetsen teveel. Kan dat anders? 

Toetsen is cultuur- en contextgebonden. In een paar decennia zijn we veel meer en veel vroeger gaan toetsen. Dus dat het anders kan (minder) weten…

Type Icon
De Sint komt eraan. Welk speelgoed is verantwoord? 

Catalogi en digitale speelgoedboeken verleiden kinderen tot het gebruikelijke verlanglijstje. Linkjes en QR-codes maken het de goedheiligman gemakkelijk. Maar wat kan de Sint beter wel…

Type Icon
Ik heb echt al 100 keer tegen een leerling gezegd dat hij het niet moet doen, maar hij stopt niet.

Je kunt tegen leerlingen praten, maar je kunt ook mét leerlingen praten. Natuurlijk kun je tegen leerlingen zeggen wat ze moeten doen, wat de regels…

Type Icon
Hoe weet je of je een goede leraar bent?

Dat is een grote vraag. In mijn podcast “Het mysterie van de goede leraar” heb ik veel verhalen en antwoorden gevonden. Je kunt niet voor…

Type Icon
Al die verhalen over misbruik. Wat kan ik doen?

Vraag niet gevonden?

Stel hem aan ons en je ontvangt het antwoord binnen 2 werkdagen

Mijn vraag stellen